درد مچ دست

درد مچ دست ,درد مچ دست راست,درد مچ دست راست نشانه چیست,درد مچ دست در بدنسازی,درد مچ دست در بارداری,درد مچ دست بعد از زایمان,درد مچ دست و پا,درد مچ دست چپ نشانه چیست,درد مچ دست نشانه چیست,درد مچ دست و انگشت شست,درد مچ دست راست در بارداری,درد مچ دست راست و انگشتان,درد مچ دست راست از چیست,درد مچ دست راست و چپ

درد مچ دست

توضیحاتی در مورد درد مچ دست

درد مچ دست نوعی سندرم است که در آن بیمار به دلیل ناراحتی مچ دست نمی‌تواند از دستش استفاده کند؛ گاهی اوقات هم درد مچ دست خیلی شدید بوده و هنگام اعمال نیرو با دست، درد آن به‌تدریج افزایش می‌یابد. گاهی از عوارض در رفتگی، نیمه در رفتگی و شکستگی می باشد. اما معمولاً این درد بعد از وارد آمدن فشار بیش از حد به دست بروز می‌کند مثل مواردی که برای وزنه‌بردارها و کلاً ورزشکاران، یا حتی تعمیرکاران، اتفاق می‌افتد و یا امکان دارد با پیچ خوردن مچ دست رو به رو شوند.هم چنین یکی از بیماری های شایع مچ دست سندروم تونل کارپل می باشد.

علت درد مچ دست

حاصل تخریب تدریجی غضروف مفاصل دست که به آن آرتروز مچ دست یا به عبارتی یک آرتروز «فرسودگی و ساییدگی» است. این عارضه بیش از همه در میان بزرگسالان بالای ۵۰ سال شایع است. در آرتروز مچ دست، خم کردن مچ دشوار می‌شود، زیرا مچ رفته رفته حساس‌تر و متورم‌تر می‌شود. در این نوع عارضه هدف درمان تسکین علائم دردناک مچ و کنترل التهاب است. معمول‌ترین درمان برای مراحل اولیه آرتروز شامل اقدامات محافظه‌کارانه، از جمله اصلاح فعالیت‌ها، آتل‌بندی، استفاده از گرما، یخ و مصرف دارو‌های ضدالتهاب، می‌شود. هنگامی که اقدامات محافظه‌کارانه دیگر درد را تسکین نمی‌دهند یا هنگامی که بدشکلی ایجاد شده مانع عملکرد مچ دست می‌شود، انجام جراحی توصیه می‌گردد.روماتیسم مفصلی، مفاصل دو طرف بدن (مثل مفاصل هر دو مچ دست) را همزمان درگیر می‌کند. روماتیسم مفصلی در زنان سه تا پنج برابر مردان بوده و اغلب بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی بروز می‌کند. این عارضه حاصل ترکیبی از عملکرد غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن و ژنتیک، و همچنین عوامل محیطی و هورمونی است. درمان این بیماری شامل استفاده از داروهایی برای کاهش درد، تورم و التهاب مفصل و در صورت امکان پیشگیری یا به حداقل رساندن پیشرفت آن است. و البته می‌تواند شامل استراحت و ورزش، توانبخشی دست و جراحی جهت اصلاح آسیب وارده به مفصل هم شود. با این حال، نوع درمان به چندین عامل، از جمله سن، وضعیت کلی سلامت، تاریخچه پزشکی بیمار و شدت بیماری بستگی دارد.  

علت درد مچ دست راست

همه دردهای مچ دست به مراقبت‌های پزشکی نیاز ندارند. مثلاً پیچ‌خوردگی‌ها و کشیدگی‌ها، با یخ، استراحت و مصرف مسکن‌های بدون نسخه رفع می‌شود. البته، اگر درد و تورم بیش از چند روز طول کشیده یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید. تأخیر در تشخیص علت درد مچ دست برای درمان می‌تواند باعث بهبود ضعیف، کاهش دامنه حرکتی و از کار افتادگی طولانی مدت شود.

علائم درد مچ دست

درد مچ دست باعث بروز یک یا چند مورد از علائم ریز می‌شود، چنانکه این عارضه می‌تواند غضروف، تاندون‌ها، عضلات و استخوان‌های موجود در ناحیه مچ دست را درگیر کندعلائم مچ درد عبارتند از: • درد استخوان مچ دست • احساس ضعف در عضلات • التهاب همراه با قرمزی • احساس داغی در منطقه ملتهب • کاهش توانایی حرکت دادن مچ دست • دردهایی که به انگشتان، شانه یا بازو کشیده می‌شوند • تغییر شکل مچ دست که به وضوح قابل رؤیت است • بی‌حسی یا مورمور شدن مچ • تغییر رنگ ناحیه متورم مچ • ایجاد یک حس غیرمعمول در دست • تب بالا (بیش از ۵/۴۰ درجه) به همراه درد مچ

علل درد مچ دست

آسیب‌دیدگی یک رباط (یک نوار بافتی که استخوان‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند) پیچ‌خوردگی نامیده می‌شود. پیچ‌خوردگی مچ دست عموماً حاصل افتادن روی دست کشیده است. نشانه‌های پیچ‌خوردگی عبارتند از حساسیت و درد مچ دست ، کبودی، حس کردن یک صدای تق در مچ و تورم. در اینجا، استفاده از آتل برای بی حرکت کردن مچ دست در طول فعالیت‌های ورزشی توصیه می‌شود. استفاده از آتل می‌تواند باعث قدری خشکی مفاصل شود، که بنابراین انجام حرکات تقویتی و کششی مفید خواهد. اگر رباط پاره شده، لازم است که خیلی زود با استفاده از جراحی مجدداً به استخوان متصل شود و پس از برای بازیابی قدرت و دامنه حرکتی به انجام تمرینات توانبخشی دست نیاز خواهد بود. معمولاً بهبود موارد جزئی پیچ‌خوردگی در حدود دو ماه زمان می‌برد.

درمان درد مچ دست

گیاه درمانی یا فیتوتراپی روشی است که امروزه برای رفع بیماری سندرم تونل کارپال (دردهای ناحیه مچ دست) مورد توجه پزشکان و متخصصان قرار گرفته است.

درمان گیاهی درد مچ دست

افرادی که از سوزش، بی حسی و درد پخش شده در مچ دست خود ناشی از سندرم تونل کارپال رنج می برند، می توانند با روی آوردن به روش درمانی فیتوتراپی به تسکین علایم این بیماری کمک کنند. فیتوتراپی به طور عمده به عنوان مکمل درمانی در کنار مصرف داروها و روش های درمانی متداول در مقابله با سندرم تونل کارپال به کار برده می شود. در روش گیاه درمانی به منظور کاهش آرام و طبیعی علایم این بیماری استفاده از برخی گیاهان تسکین دهنده توصیه شده است. گیاه آفریقایی ˈپنجه شیطان ˈ و ریشه آن ، یکی از گیاهان توصیه شده در روش فیتوتراپی است که خواص آن برای تسکین درد مفاصل و عضلات شناخته شده است.ˈآرنیکا ˈ گیاه دیگری است که در فیتوتراپی برای رفع سندرم تونل کارپال به مصرف آن توصیه شده است. براین اساس پزشکان توصیه می کنند بیماران دو بار در روز مچ دست خود را با پماد گیاه آرنیکا که یک گیاه شناخته شده با خواص ضدالتهابی است و به تسکین دردها کمک می کند، مالش دهند. پزشکان توصیه می کنند که بیماران پماد این گیاه را بر روی سطح مچ دست مالیده و پس از آن این منطقه با انگشت شست تا کف دست ماساژ دهند و این عمل هر روز صبح و شب تا رفع علایم بیماری ادامه یابد.

دلایل درد مچ دست

شکستگی مچ دست یکی از شایع‌ترین شکستگی‌ها در بین استخوان‌ها است. این شکستگی، که عموماً حاصل افتادن روی یک دست کشیده است، می‌تواند برای هر یک از ۸ استخوان کوچک یا دو استخوان بلند ساعد (اولنا و رادیوس) رخ دهد. استخوان رادیوس بیش از همه می‌شکند.‌درمان این عارضه شامل مصرف مسکن و بستن آتل به مدت چندین هفته و پس از آن انجام تمرینات توانبخشی دست می‌شود. برای شکستگی‌های پیچیده که در آن‌ها به کنار هم قرار دادن قطعات استخوان و/یا تثبیت آن نیاز است از جراحی استفاده می‌شود. نوع عمل مورد استفاده و دوره بهبودی آن به شدت آسیب‌دیدگی بستگی دارد. بیماری دکرون عبارت است از التهاب دردناک تاندون‌های باز کننده و دور کننده شست. این بیماری باعث بروز درد در امتداد پشت شست، یعنی دقیقاً روی دو تاندون (باز کننده پولیسیس لونگوس برویس و دوره کننده) شست می‌شود. این عارضه می‌تواند به‌تدریج یا ناگهان رخ دهد. در هر دو صورت، درد به شست یا ساعد سرایت می‌کند. حرکت شست دشوار و دردناک می‌شود، خصوصاً هنگام فشار دادن به حالت نیشگون یا گرفتن اجسام و یا حرکت دادن مچ به حالت ضربه زدن با چکش. 

علت درد مچ دست و پا

سندروم کانال کارپ یا سندورم تونل مچ دستی به علت تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان در ناحیه مچ دست ایجاد میشود. این بیماری میتواند موجب درد مچ دست شود. با این حال علامت اصلی سندورم کانال کارپ معمولا احساس گزگز یا بیحسی در انگشتان دست است. گانگلیون میتواند موجب درد مچ دست شود. گانگلیون یک کیست خوش خیم بافت نرم است که معمولا در پشت مچ دست خانم ها ایجاد میشود. درون این کیست مایع غلیظی جمع میگرد. گانگلیون بصورت یک برجستگی سفت دید میشود که اندازه آن ممکن است در طول زمان کم و زیاد شود. در بیماری دکرون که موجب احساس درد در سمت خارجی مچ دست میشود مشکل اصلی تورم غلاف تاندون هایی است که از این ناحیه عبور میکنند. این بیماری بیشتر در خانم ها بخصوص آنهایی که کارهای مکرری را با مچ دست انجام میدهند دیده میشود. سندروم تقاطع میتواند موجب احساس درد در سطح بیرونی مچ دست گردد. این بیماری به علت ساییده شدن تاندون هایی که از مچ دست عبور میکنند بر روی هم ایجاد میشود. بیماری کین باخ به علت کاهش خونرسانی به استخوان لونیت ایجاد میشود. بیمار مبتلا به کین باخ دچار درد و محدودیت حرکتی در مچ دست است.

ورزش درد مچ دست

بلند کردن وزنه‌های بشقابی با پنجه طوری بایستید که دست‌هایتان در اطراف بدنتان قرار گرفه باشند. وزنه‌های بشقابی ۲.۵ کیلوگرمی را بین پنجه‌هایتان به مدت ۱۰ ثانیه نگاه دارید. وقتی که تحملتان بیشتر شد، می‌توانید زمان، و وزنه‌ها را افزایش دهید. حتی می‌توانید ۲ وزنه‌ی بشقابی را به هم بچسبانید و بین پنجه‌هایتان نگه دارید.تمرین ساعد مچ برعکس با هالتر ساعدهایتان را روی ران و زانوهایتان قرار دهید، و ۳ ست با ۱۰ تکرار، با کمک یک هالتر، تمرین ساعد مچ برعکس را انجام دهید. هر تکرار را با آرامش و به کندی انجام دهید.

علت درد مچ دست در بارداری

یک متخصص فیزیوتراپی نسبت به احتمال فشردگی عصب مچ دست در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی هشدار داد و تاکید کرد که زنان در دوران بارداری مراقب مچ دستان خود باشند. دکتر وحید صمدی گفت: استخوان‌های مچ دست همراه رباط مقابل خود تونلی را تشکیل می‌دهند که از داخل آن، تاندون‌ها، اعصاب و عروق تغذیه کننده دست عبور می‌کنند. هنگامی که عصب “مدین” در این تونل تحت فشار قرار می‌گیرد، عارضه‌ای به نام “سندرم تونل کارپ” ایجاد می‌شود. هرچند چنین اختلالی معمولا در افرادی که از دستان خود بطور مکرر و بیش از حد استفاده می‌کنند مانند کاربران رایانه بوجود می‌آید اما در زنان باردار و بویژه در سه ماهه آخر بارداری نیز شایع است.

درد مچ دست راست نشانه چیست

برای درک بهتر مچ درد، ابتدا باید با آناتومی خود مچ آشنا شویم. مچ دست در واقع یک مفصل ساده نیست. بلکه از چند مفصل کوچک ساخته شده که استخوان‌های دست و ساعد را به هم پیوند می‌دهد. مچ دست از هشت استخوان کوچک تشکیل شده است. رباط، استخوان‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد. یک ساختار لوله‌مانند، موسوم به تونل کارپال، کف مچ دست واقع شده است. عصب‌ها و تاندون‌ها از طریق این تونل با مچ دست در ارتباط قرار می‌گیرند. اگر هر بخشی از مچ دست، از استخوان گرفته تا رباط و یا تاندون دچار آسیب شود، ممکن است دچار مچ درد شوید. اعمال فشار بیش از حد به مچ نیز می‌تواند باعث مچ درد شود. این عارضه می‌تواند نتیجه یک فشار یا آسیب ناگهانی باشد. به عنوان مثال، پیچ‌خوردگی مچ دست اگر باعث کشیدگی رباط شود، می‌تواند باعث درد شود. مچ درد معمولا پس از آسیب‌دیدگی و به طور ناگهانی رخ می‌دهد. این عارضه ممکن است تا مدتی طولانی ادامه پیدا کند. تداوم مچ درد می‌تواند نتیجه شرایط خاص، مانند فشار مضاعف و التهاب مفاصل باشد.

درد مچ دست در بدنسازی

در ورزش بدنسازی در هنگام تمرین جلو بازو با هالتر ساده دچار مچ درد می شویم. اتفاقی که بوجود می آید، این است که قسمت درون مچتان، یعنی سمت انگشت کوچک دستتان خیلی درد دارد. زمانی که مچتان را می‌چرخانید درد دارید، حتی احتمال دارد دچار ورم و صدا و بی حسی هم شده باشد علت درد مچ در این شرایط، احتمالا مچ دست شما رگ به رگ شده، یا دچار کشیدگی عضله شده است. کشیدگی عضله، پارگی‌ای در فیبر عضلانی است، که بدلیل تکرار یک حرکت یا فرم اشتباه بوجود می‌آید. رگ به رگ شدن یا پیچ خوردن، آسیبی است که به رباط وارد می‌شود، و معمولا هم نتیجه‌ی یک فشار ناگهانی، مانند افتادن است.

درد مچ دست

مراقبت‌های خانگی • مطمئن شوید صفحه کلید رایانه‌تان آن‌قدر پایین هست که باعث نشود هنگام تایپ کردن مچ دستانتان رو به بالا خم شوند. • مسکن‌های بدون نسخه مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن، می‌توانند درد مچ دست و تورم را تسکین دهند. • انواع مختلفی از پدهای تایپ، صفحه کلیدهای دو تکه، و بریس‌های مچ دست برای تسکین درد مچ طراحی شده‌اند. این وسایل به بهبود علائم کمک می‌کنند. البته، ممکن است برای نتیجه گرفتن نیاز باشد چند نوع مختلف از آن‌ها را امتحان کنید. • با کمک یک فیزیوتراپ بهترین و ایمن‌ترین تمرینات را برای بهبود مچ دستتان یاد بگیرید. • موقعی که دستتان التهاب دارد تمرین نکنید.

بیشتر بخوانید : سرطان دست چپ ♥ التهاب انگشتان دست ♥ لرزش دست هنگام عصبانیت ♥ دست درد در دوران بارداری