قوز قرنیه

قوز قرنیه ,قوز قرنیه و عمل لیزیک,قوز قرنیه معافیت پزشکی,قوز قرنیه معافیت سربازی,قوز قرنیه و روزه گرفتن,قوز قرنیه و زایمان طبیعی,قوز قرنیه و معافیت سربازی,قوز قرنیه و درمان آن,قوز قرنیه درمان,قوز قرنیه و روزه,قوز قرنیه عمل لیزیک,قوز قرنیه در عمل لیزیک,قوز قرنیه چشم معافیت پزشکی

قوز قرنیه

توضیحاتی در مورد قوز قرنیه

قوز قرنیه یا Keratoconus ‏ یک بیماری پیش رونده قرنیه است که در جریان آن قسمت مرکزی یا فرامرکزی قرنیه دچار نازک شدگی تدریجی پیش رونده و برآمدگی می گردد.. به طوری که قرنیه به شکل قوز (‏Cone‏) در می آید. قوزقرنیه بیماری شایعی است بطوریکه یک نفر از هر دو هزار نفر مبتلا به این بیماری میباشند. کراتوکونوس همیشه دو طرفه است ولی اغلب در یک چشم، بیماری شدیدتر و دید آن کمتر است.‏ نازک شدگی قرنیه در دوران بلوغ و دهه دوم وسوم زندگی پیشرفت بیشتری می کند اگرچه پس از این دوران نیز میتواند پیشرفت کند و آستیگماتیسم نامنظم ناشی از آن تشدید و دید بیمار کمتر شود. در معاینات چشم پزشکی اغلب قوز قرنیه قابل تشخیص میباشد ولی برای تشخیص موارد بسیار خفیف قوز قرنیه انجام توپوگرافی قرنیه ضروریست.

قوز قرنیه چیست

کراتوکونوس یا قوز قرنیه (به انگلیسی: Keratoconus) یک بیماری قرنیه چشم است. این بیماری معمولاً در سنین نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی بروز می‌کند. در این بیماری قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می‌کند. قرنیه به‌طور طبیعی شکلی گرد یا کروی دارد ولی در کراتوکونوس (قوز قرنیه) قرنیه برآمده و مخروطی شکل می‌شود. این تغییر بر روی انکسار نور هنگام ورود به چشم تأثیر گذاشته و سبب کاهش وضوح بینایی می‌شود. کراتوکونوس ممکن است در یک یا هر دو چشم رخ دهد ولی در۹۰٪ موارد در هر دو چشم دیده می‌شود.

تشخیص قوز قرنیه

تشخیص کراتوکونوس (قوز قرنیه) ممکن است به دلیل بروز و پیشرفت آهسته آن مشکل باشد. این بیماری ممکن است با نزدیک بینی و آستیگماتیسم همراه باشد در نتیجه ممکن است موجب عدم وضوح و تاری دید شود. بیمار همچنین ممکن است دچار هاله بینی و حساسیت به نور باشد. بیماران معمولاً در هر بار مراجعه به چشم پزشک نسخه شان تغییر می‌کندو بعد از مدتی ثابت باقی می‌ماند.

عوارض قوز قرنیه

قوز قرنیه یک پدیده غیر التهابی است که معمولا قرنیه هر دو چشم را گرفتار می کند.در این بیماری قرنیه نازک شده و حالت مخروطی پیدا می کند. نازک شدن و تغییر حالت قرنیه از کروی به مخروطی منجر به ایجاد نزدیک بینی – آستیگماتیسم نامنظم و در نتیجه کاهش دید می شود قوز قرنیه بیماری پیشرونده ای است که معمولا در دوران بلوغ ظهور پیدا می کند و تا دهه سوم و چهارم پیشرفت کرده بعدا متوقف می شود. این بیماری ابتدا در یک چشم شروع می شود ولی معمولا بعد از مدتی چشم دیگر هم گرفتار می شود هر چند شدت آن در یک چشم با چشم دیگر متفاوت است. قوز قرنیه بیماری نسبتا شایعی است که در تمام نژادها و در هر دو جنس دیده می شود. سابقه خانوادگی در 6 تا 10 درصد مبتلایان وجود دارد.

دلایل و علل قوز قرنیه

علت کراتوکونوس (قوز قرنیه) هنوز شناخته نشده است. هرچند این بیماری ارثی نیست ولی ژنتیک، محیط و یا برخی بیماریها احتمالاً در بروز موثرند. مالیدن محکم چشم گرچه علت قوز قرنیه نمی‌باشد ولی در روند ایجاد آن بی تأثیر نیست، لذا به بیماران مبتلا به قوز قرنیه توصیه می‌شود که از مالیدن چشم بپرهیزند.

درمان قوز قرنیه

در انواع خفیف بیماری، عینک یا لنز نرم (Soft Contact Lenses) ممکن است کمک‌کننده باشد ولی با پیشرفت بیماری و نازکتر شدن و تغییر شکل بیشتر قرنیه این درمان‌ها دیگر چندان کارساز نخواهد بود. درمان بعدی بیماری استفاده از لنزهای سخت دارای قابلیت نفوذ گاز است. این لنزها قابلیت بیشتری برای اصلاح آستیگاتیسم نامنظم ناشی از کراتوکونوس (قوز قرنیه) دارند. قرار‌گیری مناسب لنز بر روی قرنیه مبتلا به کراتوکونوس (قوز قرنیه) کاری ظریف است. در حال حاضر در بیمارانی که قادر به تحمل لنزهای سخت نیستند از روش‌های جدیدتری مانند قرار دادن رینگ‌های داخل قرنیه مثل Intacs و Ferrara و رینگ کامل Myoring استفاده می‌شود. مطالعه بر روی این روش نشان دهنده بهبود نسبی بیماران است، هر چند نشان داده نشده است که این روش مانع پیشرفت بیماری شود. البته در مورد مایورینگ مطالعه‌ای که توسط پروفسور دکسر از اتریش انجام شده مبین تقویت ۳۰٪ قرنیه شده و در نتیجه باعث توقف پیشرفت قوز قرنیه خواهد شد.

درمان قوز قرنیه در مراحل اولیه

در مراحل اولیه بیماری، تجویز عینک توسط پزشک تا حد زیادی باعث اصلاح دید می‌شود البته باید توجه داشت بیماری ماهیت پیشرونده دارد در نتیجه نمره عینک تجویز شده تغییر خواهد کرد. با پیشرفت بیماری و افزایش نزدیک بینی و آستیگماتیسم نامنظم مرحله‌ای فرا می‌رسد که دیگر با عینک نمی‌توان دید را اصلاح کرد و برای اصلاح دید باید از لنزهای تماسی سخت (Hard Contact Lens) استفاده کرد. وقتی لنز سخت روی قرنیه قرار می‌دهیم لایه اشکی که بین لنز و قرنیه ایجاد می‌شود نامنظمی را اصلاح می‌کند. بیمارانی که قادر به تحمل لنزهای سخت نمی‌باشند می‌توانند از لنزهای هیبریدی (ترکیبی از سخت و نرم) استفاده کنند.

جراحی قوز قرنیه

از دیگر درمانهای جراحی قوز قرنیه استفاده از حلقه‌های داخل قرنیه می‌باشد؛ این نوع از درمان در بعضی از قوزهای خفیف تا متوسط که کنتاکت لنز را نمی‌توانند تحمل کنند، کاربرد دارد. این حلقه‌ها با کاهش میزان آستیگماتیسم نامنظم به بهبود بینایی کمک می‌کنند. میزان موفقیت درمان با حلقه‌های داخل قرنیه بسیار متغیر و از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و نتایج عمل در بیماران کراتوکونوس (قوز قرنیه) متفاوت است. در این بیماران قرار دادن رینگ به‌طور متوسط باعث بهبود دو خط دید در نیمی از بیماران می‌گردد. در واقع در بیماران قوز قرنیه این عمل باعث می‌شود بیماری که قبل از عمل با عینک دید خوبی نداشته‌است پس از قرار دادن رینگ به دلیل کاهش نامنظمی‌های قرنیه با عینک جدید دید بهتری نسبت به قبل از عمل داشته باشد. البته این روش در تمام بیماران قابل انجام نیست.

درمان جدید قوز قرنیه

یکی از درمان‌های جدید قوزقرنیه ایجاد پیوند متقاطع بین رشته‌های کلاژن قرنیه (Corneal collagen cross-linking یا CXL) با استفاده از اشعه فرابنفش UV-A و داروی ریبوفلاوین است. در این روش پس از برداشتن لایه سلول‌های سطحی (اپیتلیوم) قرنیه، به مدت سی دقیقه (هر ۳ دقیقه یک بار) قطره ریبوفلاوین۱/. درصد در چشم ریخته می‌شود و سپس طی مدت سی دقیقه بعدی در حالیکه هر ۵ دقیقه یک بار قطره مذکور در چشم چکانده می‌شود، اشعه ماوراء بنفش به قرنیه تابانده می‌شود. این کار باعث افزایش پیوندهای متقاطع بین رشته‌های کلاژن قرنیه و در نتیجه افزایش استحکام قرنیه می‌شود. دیده شده‌است که پیشرفت بیماری تقریباً در ۱۰۰٪ موارد متوقف شده و در نیمی از موارد قرنیه اندکی مسطح تر شده و بیماری کمی (حدود ۲٫۸۷ دیوپتر) بهبود یافته‌است و بینایی ۱٫۴ خط بهتر شده‌است. این روش باعث می‌شود نیازی به پیوند قرنیه نیاز نباشد. در این روش بینایی فرد با و بدون عینک بهبود یافته و میزان آستیگماتیسم، کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت. بهترین داوطلبان این روش عبارتند از: بیمارانی که به تازگی برای آن‌ها تشخیص کراتوکونوس داده شده، افراد جوان و میانسالی که بیماری آن‌ها پیشرونده است، کسانیکه دچار هیدروپس یا اسکار سفید بروی قرنیه نشده‌اند و همچنین کسانیکه لنز تماسی روی چشمشان خوب فیت نمی‌شود.

قوز قرنیه و عمل لیزیک

درگذشته در بیماران مبتلا به قوزقرنیه از اعمال جراحی لیزری مانند لیزیک – لازک یا PRK استفاده نمی‌شد زیرا باعث تشدید بیماری می‌گردید اما با ظهور روش (Collagen Cross-Linking یا CXL) می‌توان به صورت هم‌زمان یا در قدم بعدی عیب انکساری چشم (شماره چشم) را با لیزر (معمولاPRK) درمان کرد.

علت قوز قرنیه

با وجود تحقیقات فراوان علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نشده است اما احتمال میرود که دلایل زیر در ایجاد این بیماری موثر باشند. ۱٫ ژنتیک و توارث ۲٫ مالش مکرر چشم ۳٫ اختلالات بافت همبند ۴٫ آلرژی های چشمی ۵٫ سندرم داون و سایر بیماریهای سیستمیک

درمان قوز قرنیه با پیوند

برخی افراد مبتلا به قوزقرنیه نمی توانند لنز سخت را تحمل کنند یا بیماری آنها به مرحله ای رسیده است که استفاده از لنز تماسی یا سایر روشهای درمانی ذکرشده به صورت طولانی مدت بینایی آنها را بهبود نمی بخشد. در این موارد پیوند قرنیه توصیه می شود. در حال حاضر 2 تکنیک برای انجام پیوند قرنیه وجود دارد. 1-PK : به صورت تمام ضخامت پیوند می شود یعنی کل لایه قرنیه ( همه 5 لایه) با قرنیه شخص دهنده تعویض می شود. در این روش در طولانی مدت بیمار باید تحت نظر بوده ومراقب بوجودآمدن علائم پس زدگی پیوند باشد تا به محض به وجود آمدن علائم پس زدگی پیوند داروهای لازم برای بیمار تجویز شود از پس زدگی پیوند جلوگیری شود. 2- DALK: روش پیوند لایه ای قرنیه که در این روش بیش از 95% ضخامت قرنیه در قسمت جلو برداشته شده و قسمتی از لایه های عمقی قرنیه خود شخص برای خود شخص باقی می ماند سپس قرنیه سالمی که فقط داخلی ترین لایه آن برداشته شده است جایگزین قرنیه بیمار می گردد. این روش پیوند عمیق لایه ای قرنیه نام دارد در این پیوند لایه ای احتمال پس زدن اندوتلیوم قرنیه وجود ندارد. این روش به دو روش: – روش اول manual است که با استفاده از چاقوهای مخصوص برش صورت می گیرد که برای اولین بار در سال 1381 آقای دکتر رامین صلوتی این روش را با موفقیت کامل انجام دادند و بیشترین میزان پیوند dalk به روش melles را در کل ایران انجام داده اند. – روش بعدی برشهای لیزری برای انجام پیوند است که بسیار دقیق با استفاده femtosecond پیوند لایه ای لیزری انجام می گیرد که هم اکنون پیوندهای لایه ای با روش لیزری توسط آقای دکتر صلوتی با نتایج بسیار خوب انجام می گیرد.

علائم و نشانه های قوز قرنیه در مراحل مختلف

مرحله ی اولیه: در مراحل بسیار اولیه بیماری ، اختلال دید ایجاد شده توسط عینک یا لنزهای تماسی قابل اصلاح است . فرم پیشرونده با افزایش در میزان نزدیک بینی همراه با آستیگماتیسم بخصوص همراه با کراتومتری steep در توپوگرافی مشخص می گردد . هنگامیکه بیماری پیشرفت مینماید تعیین میزان عیب انکساری و همچنین ایجاد دید شفاف و کامل با عینک یا لنز تماسی نرم مشکل می گردد . مرحله ی متوسط: هنگامیکه بیماری به مرحله متوسط پیشرفت می نماید دید کاهش یافته و دیگر با عینک یا لنز تماسی نرم قابل اصلاح نمی باشد . در بعضی موارد لنز توریک نرم ممکن است کمک کننده باشد ولی معمولا باید از لنز هارد جهت ایجاد دید شفاف استفاده نمود . در بعضی بیماران نیاز به لنز piggy back که از یک لنز هارد که روی لنز نرم قرار دارد تشکیل شده برای بدست آوردن دید کافی و راحت است . مرحله پیشرفته: در مراحل پیشرفته بیماری ، تحمل لنز سخت نیز مشکل می گردد و عدم تحمل لنز به علت پیشرفت قوز قرنیه است و یکی از علل شایع پیوند فرنیه در این بیماران است .

قوز قرنیه

در قوز قرنیه بینایی بیمار به لحاظ کیفی و کمی دچار اختلال می شود. یعنی مشاهده سایه و هاله در حاشیه اشیاء، اعوجاج (نامنظمی) در دید، دوبینی با یک چشم و پخش نور از اختلالات کیفی دید و کاهش دید را می توان اختلال کمی دید در قوز قرنیه قلمداد کرد.‏قوز قرنیه بامکانیسمهای متعددی موجب اختلال در دید بیمار می شود. از جمله:‏ ‏1- آستیگماتیسم قرنیه ای نامنظم ‏2- نزدیک بینی یا میوپی: در محلی از قرنیه که نازک شده و برآمدگی یا ‏‎(Cone)‎‏ ایجاد می شود، قطر قدامی خلفی چشم افزایش یافته و بیمار متناسب با میزان این برآمدگی و افزایش ‏ طول قدامی خلفی چشم دچار نزدیک بینی می شود ‏3- اسکارهای کوچک ‏Fleck Like‏ ناشی از پارگیهای کوچک در لایه زیرسطحی بومن قرنیه ‏ ‏4- پارگی لایه درونی قرنیه یا پارگی مامیران دسمه در قرنیه نازک شده و تورم حاد قرنیه ناشی از آن. در صورتی که کدورت باقیمانده از تورم حاد قرنیه وسیع باشد و جلوی محور دید بیمار را بگیرد موجب کاهش دید بیمار خواهد شد ولی اسکارهای فرامرکزی باقیمانده از تورم حاد قرنیه که جلوی محور دید بیمار را نگیرد اغلب موارد به دلیل اثر مسطح کننده‏Flattening) ‎‏) که روی قرنیه می گذارند موجب بهبود نسبی دید بیمار نسبت به قبل از بروز تورم حاد قرنیه می شوند ‏5- منطبق شدن حاشیه ناحیه متعلق به قوز قرنیه ‏Transition zone of cone‏ با محور دید بیمار‏ که همه این عوامل در سیر پیشرفت بیماری موجب کاهش دید مبتلایان به قوز قرنیه می شوند.‏

بیشتر بخوانید : التهاب عنبیه ♥ سرطان چشم ♥ تنبلی چشم ♥ سوزش چشمخستگی چشم