کیست تخمدان

کیست تخمدان ،کیست تخمدان به انگلیسی،کیست تخمدان چیست،کیست تخمدان در دختر،کیست تخمدان و درمان آن،کیست تخمدان و بارداری،کیست تخمدان بترکد چه میشود،کیست تخمدان و رابطه زناشویی،کیست تخمدان و کمر درد،کیست تخمدان به زبان انگلیسی،ترجمه کیست تخمدان به انگلیسی،کیست تخمدانی چیست،کیست تخمدان چیست،کیست تخمدان چیست

کیست تخمدان

در این مطلب از سایت جسارت به کیست تخمدان و علائم و علت و درمان آن می پردازیم.امیدواریم این مطلب مرود توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

کیست تخمدان

کیست تخمدان ، کیسه‌های پر از مایع است که درون یا روی تخمدان‌ها رشد می‌کنند. کیست تخمدان معمولا خوش خیم است و علامتی ایجاد نمی‌کند. با این حال کیست تخمدان بزرگتر یا کیست‌هایی که در ساختارهای اطراف خونریزی می‌کنند ممکن است موجب ایجاد علائم شوند که دستگاه تولید مثل، دستگاه ادراری و دستگاه گوارشی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر چند بسیاری از علائم ناشی از کیست تخمدان می‌تواند به دلیل سایر شرایط پزشکی نیز ایجاد شود، پس ارزیابی دقیق برای تشخیص کیست تخمدان ضروری است.

علائم کیست تخمدان

به گزارش سایت جسارت اغلب بیماران مبتلا به کیست تخمدان علامتی ندارند، کیست تخمدان معمولا با انجام سونوگرافی یا انجام معاینه لگن مشخص می شود. اما برخی کیست ها می توانند با برخی علائم همراه باشند هم چنین علائم کیست تخمدان می تواند بسیار شدید باشد. برخی از علائم کیست تخمدان عبارت است از (1): درد یا احساس ناراحتی در بخش پایینی شکم درد شدید ناشی از پارگی یا چرخش کیست تخمدان. پارگی کیست ها با درد ناگهانی، تیز و یک طرفه در لگن آغاز می شود، این علائم می تواند در اثر تروما، ورزش و یا مقاربت جنسی (1،2) ایجاد شده باشد. پارگی کیست تخمدان می تواند علائم صفاقی، عوارض شکمی و خونریزی را همراه داشته باشد. ناراحتی در طول نزدیکی جنسی بخصوص زمانی که نفوذ عمیق اتفاق می افتد. تغییر در حرکات روده مانند یبوست فشار لگنی که سبب ادرار یا دفع بیش از حد ادرار می شود. بی نظمی هایی در قاعدگی (3) بلوغ زودرس احساس پری در شکم و نفخ سوء هاضمه، سوزش معده و احساس سیری زودرس اندومتریوما: این علامت با اندومتریوز ارتباط دارد که سبب درد و پریودهای سنگین و دیسپارونی می شود. تاکی کاردی و هایپوتنشن: این علائم ناشی از خونریزی است که در اثر پارگی کیست تخمدان ایجاد می شود. هایپرپیرکسیا: این عارضه ناشی از عوارضی مانند چرخش تخمدان می باشد (1) حرکت سرویکس و آدنکسال بدخیمی های زمینه ای نیز می تواند منجر به علائمی مانند سیری زودرس، کاهش وزن، لنفادنوپاتی یا تنگی نفس مربوط به آسیت یا افیوژن پلورال شود. کیست های تخمدان بزرگ می تواند طی معاینه شکمی قابل لمس باشد اما آسیت های بزرگ ممکن است در لمس توده های درون شکمی تداخل ایجاد کند. کیست های تخمدان ممکن است به لمس حساس باشند. سایر توده های قابل لمس عبارتند از فیبروم ها و ندول ها موجود در رباط uterosacral که ممکن است علامتی از بدخیمی یا اندومتریوز باشد.

درمان کیست تخمدان

قرص های کنتراسپتیو خوراکی یا قرص های ضد بارداری از ایجاد کیست تخمدان فانکشنال جلوگیری می کند. به هر حال در صورت وجود کیست تخمدان فانکشنال، زمانی که درمان ترکیبی با کنتراسپتیوهای خوارکی آغاز می شود کیست ها سریعا پس روی نمی کنند .کیست های تخمدانی ساده و مزمن با سایز بزرگ تر از 10 سانتی متر (مخصوصا زمانی که علائمی نداشته باشند) و کیست های تخمدانی پیچیده می توانند با استفاده از جراحی خارج شوند. رویکرد جراحی عبارت است از تکنیک باز (لاپاراتومی) یا تکنیک کم تهاجمی تری به نام لاپاراسکوپی که با برش بسیار کوچکی انجام می شود. رویکرد دوم در مواردی که توده خوش خیم وجود داشته باشد ترجیح داده می شود .اوفورکتومی دو طرفه و اغلب هیسترکتومی در خانم هایی ترجیح داده می شود که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند و به کیست های تخمدان مبتلا هستند. دلیل این امر آن است که این افراد در خطر ابتلا به نئوپلاسم قرار دارند.

درمان گیاهی کیست تخمدان

غذاهای غلیظ نخورید. پیتزا، الویه، حلیم، آش رشته، ماکارونی، لازانیا، کله پاچه، حلوا، شیرینی تر، موز، انبه و لوبیا جزء غذاهای غلیظ به شمار می روند. -شیر، میوه و تنقلات را به هیچ وجه با هم نخورید؛ چون هضم همزمان شان بسیار دشوار است. پس با شیرموز یا شیرپسته خوردن خودتان را تقویت نکنید. -هضم گوشت توسط دستگاه هاضمه یا همان دستگاه گوارش 12 ساعت طول می کشد؛ بنابراین اگر گوشت خورده اید، باید بیشتر صبر کنید. -خودتان را به خوردن سکنجبین عادت بدهید. سکنجبین را می توانید همراه سرکه و شکر یا همراه سرکه و عسل میل کنید. -غذاهایی را که طبع سرد و بلغم دارند، نخورید. باید ماست، دوغ، خیار، گوجه فرنگی، برنج، ماهی، کدو، کاهو، کیوی، گیلاس، هلو و آلو را از برنامه غذایی تان حذف کنید. اگر اصرار دارید این مواد را مصرف کنید، حتما آنها را با مصلح بخورید. ادویه جات گرم و خشک، مصلح خوراکی های سرد هستند. عسل، زعفران، زیره، زنجبیل، سیاه دانه، هل، دارچین، نعناع و زنیان تا حد زیادی از ضرر این مواد می کاهند. – همراه غذا ماست یا سالاد نخورید. نیم ساعت بعد از غذا می توانید تنها یکی از اینها را میل کنید. – همراه غذا می توانید سبزی خوردن، زیتون پرورده با رب انار میل کنید

کیست تخمدان چیست

کیست تخمدان یکی از شایع ترین بیماری ها در بین زنان است، که متاسفانه خیلی از خانم ها از علت این بیماری و راه های درمان آن بی اطلاع هستند، در این بخش از سایت آکاایران اطلاعاتی در مورد علت و راه های درمان کیست تخمدان را برای شما آماده کرده ایم، با ماه همراه باشید.

کیست تخمدان در دختر

ر هنگام تخمک گذاری، تخمک که در یک فولیکول قرار دارد از تخمدان آزاد می شود. بعد از تخمک گذاری فولیکول خالی از تخمک تبدیل به جسم زرد می شود. جسم زرد تا شروع دوره قاعدگی بعدی در آنجا باقی می ماند. وجود این فولیکول ها در تخمدان طبیعی است. این فولیکول ها تا زمانی که اندازه آنها کمتر از 2.5 تا 3 سانتی متر باشد به عنوان کیست شناخته نمی شوند. کیست ها ممکن است تا 15 سانتی متر رشد کنند. کیست های ساده در 68% از دختران بین 2 تا 12 سال بدون هیچ علامت و نشانه ای وجود دارند. شایع ترین جرم های اندکس در نوجوانان کیست فولیکولار و جسم زرد هستند. کیست های فولیکولار زمانی تشکیل می شوند که یک فولیکول اصلی باز نشده و تخمک از آن خارج نشود. این کیست ها همچنین در صورتی که یک فولیکول غیر غالب همچنان به جذب مایع ادامه دهد تشکیل می شوند. همچنین در صورتی که یک جسم زرد سرشار از خون شود و سپس مایع سروزی جای خون را در جسم زرد بگیرد، کیست جسم زرد تشکیل می شود. در صورتی که کیست فولیکولار پاره شود، که این اتفاق ممکن است در طول رابطه جنسی یا به طور خود به خودی رخ دهد، موجب درد شدید کمری می شود و ممکن است خون ریزی نیز ایجاد کند. بعضی از کیست های فولیکولار ممکن است استروژن ترشح کنند و موجب تاخیر در قاعدگی شوند. کیست های جسم زرد بین 3 تا 10 سانتی متر بوده و اغلب بسیار نازک هستند. راه مشخصی برای جلوگیری از بروز کیست های تخمدان وجود ندارد. نوجوانان باید سالانه تحت آزمایش ها و تست های مختلف و سونوگرافی قرار بگیرند تا از عدم وجود کیست تخمدان و هرگونه تغییر در تخمدان و رحم مطمئن شوند.

کیست تخمدان و درمان آن

سه راهکار اصلی که اغلب پزشکان در درمان کیست های تخمدان آنها را توصیه می کنند عبارتند از – عدم مصرف یا محدودیت مصرف مواردی نظیر: انواع شیرینی جات و کیک و کلوچه، ماکارونی و پاستا، غذاهایی که شکر به آنها اضافه شده است، آبمیوه های شیرین صنعتی، نوشابه، نان های سفید و بدون سبوس. – افزایش مصرف میوه، افزایش مصرف سبزیجاتی مثل هویج، فلفل، کاهو، کلم، اسفناج

کیست تخمدان و بارداری

از هر هزار خانم باردار، یک نفر در طول بارداری درگیر کیست تخمدان می شود. کیست ها به طور معمول در سه ماهه دوم بارداری ایجاد می شوند. هرچند ممکن است ابتلا به کیست باعث نگرانی خانم های باردار شود، اما باید توجه کرد بیشتر این کیست ها، بدون ایجاد علائم و مشکلی برای مادر و جنین،‌ خود به خود از بین می روند. علائم کیست تخمدان در خانم های باردار، مانند علائم معمولی کیست تخمدان است. درد لگنی، گرفتگی عضلات، نفخ و درد هنگام روابط جنسی از جمله علائم کیست تخمدان هستند. ممکن است این علائم، با علائم ناشی از بارداری اشتباه گرفته شوند. مهم ترین اشکالی که ممکن است کیست تخمدان در زمان بارداری ایجاد کند، بزرگ شدن کیست، پارگی و پیچ و تاب خوردن آن است. این خطر در خانم هایی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستند، بیشتر است. ترکیدن و پیچ و تاب خوردن کیست تخمدان می تواند مشکلات جدی مانند درد ناگهانی، سقط جنین یا زایمان زودرس ایجاد کند. این خطرات تنها در صورت وجود کیست تخمدان بزرگ تر از شش سانتی متر ممکن است ایجاد شوند. اقدامات درمانی کیست تخمدان، به طور معمول زمانی انجام می شود که در مدت دو هفته، کیست به طور خود به خود از بین نرود. بهترین زمان برای جراحی کیست تخمدان، سه ماهه دوم بارداری، بین هفته های چهاردهم تا شانزدهم بارداری است. در این زمان، لانه گزینی جنین به طور مناسب صورت گرفته است و این امکان وجود دارد که کیست تخمدان خود به خود حذف شود. امکان برداشت کیست ها و تومورها تا هفته بیست و هشتم بارداری نیز وجود دارد، اما جراحی پس از هفته بیست و هشتم بارداری احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد. اگر بافت سرطانی تشخیص داده شود، انجام سریع جراحی و برداشت توده سرطانی بدون در نظر گرفتن مدت بارداری ضروری است. کیست ها و توده ها اغلب با روش جراحی با حداقل تهاجم لاپاروسکوپی برداشته می شوند. در موارد نادر که کیست تخمدان بیش از حد بزرگ باشد، شکاف بزرگ تری ایجاد می شود و درمان کیست تخمدان طریق سیستکتومی صورت می گیرد.

کیست تخمدان بترکد چه میشود

اگر پارگی کیست با خونریزی همراه باشد، شرایط اورژانسی است و ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. پارگی کیست تخمدان عارضه‌ای است که باعث خونریزی داخلی و درد شدید در ناحیه لگن می‌شود… کیست تخمدان ضایعه‌ای سمی و مایع مانند است. کیست تخمدان ممکن است در هر مرحله از زندگی یک زن ایجاد شود. بطور کلی، کیست تخمدان هیچ نشانه‌ای ندارد. اگر علائمی هم وجود داشته باشد، معمولا خفیف است. به گفته متخصصان این کیست ها که یک بیماری بسیار شایع زنان هستند مربوط به سن خاصی نبوده اما با شروع سن باروری احتمال به وجود آمدن آنها بالا می رود و در سنین ۲۰ تا ۴۲ سالگی بیشتر دیده می شوند؛ پزشکان معتقدند دلیل اولیه پیدایش کیست تخمدان، اختلال در تخمک گذاری است که علت آن می تواند در خود تخمدان یا غیرتخمدانی باشد و در این موارد اغلب با درمان دارویی بیماری رفع می شود ولی با قطع شدن دارو مجددا عود می کند. دلیل دیگر، زیادی هورمون پرولاکتین (هورمون محرک تولید شیر در بدن) به علل مختلف است. کم کاری یا پرکاری تیروئید و سایر اختلالات هورمونی نیز می توانند باعث کیست تخمدانی شوند.

کیست تخمدان و رابطه زناشویی

اگر در دوران درمان کیست هستید بهتر است نزدیکی نکنید چون موجب پارگی کیست می شود.

کیست تخمدان و کمر درد

کیست تخمدان، فیبروئید رحم و اندومتریوز (رشد بافت رحمی در محلی دیگر مثل لگن و تخمدان) نیز می توانند باعث کمردرد شوند. این دردها توسط آزمایشات زنانه تشخیص داده می شود.

کیست تخمدان هموراژیک

آیا کیست هموراژیک (خونی)تخمدان خطرناک است؟ آیا کیست هموراژیک تخمدان باعث نازایی میشود؟ کیست همور اژیک یا خونی تخمدان از جمله کیست های خوش خیم تخمدان است که در اثر اختلال موضعی عملکرد تخمدان ایجاد میشود. معمولا کیست های هموراژیک (خونی) تخمدان خطر خاصی ندارند و با مصرف قرص های جلوگیری و یا حتی بدون مصرف دارو بعد از مدتی خون داخل کیست جذب میشود و کیست از بین میرود ، ولی گاها سایز کیست هموراژیک (خونی)تخمدان بسیار بزرگ میشود و ممکن است کیست در معرض پاره شدن و یا پیچ خوردگی تخمدان (تورشن) قرار گیرد و یا گاهی خونریزی داخل شکمی اتفاق می افتد که در این موارد باید بیمار به دقت تحتا کنترل و بررسی قرار گیرد تا کیست برای بیمار مشکل حادی ایجاد نکند. آیا کیست هموراژیک با کیست اندومتریوما متفاوت است؟ گاها افتراق کیست های (خونی) هموراژیک از کیست شکلاتی یا اندومتریوما توسط سونوگرافی داده نمیشود و باید با استفاده از آزمایشات و سونوگرافی کنترل و معاینات این افتراق را ایجاد نمود. اهمیت افتراق کیست هموراژیک (خونی) از اندومتریوما (کیست شکلاتی) چیست؟ کیست هموراژیک (خونی) معمولا عارضه ای برای تخمدان ایجاد نمیکند ولی کیست های اندومتریوما یا شکلاتی میتوانند با عوارض جدی مانند چسبندگی ها و نازایی و حتی مشکلات ادراری و گوارشی جدی همراه باشند ، لذا افتراق این دو بیماری از هم بسیار حایز اهمیت میباشد. کیست هموراژیک (خونی) ممکن است در یک دوره از سیکل قاعدگی همراه با درد و علایم نامنظمی قاعدگی باشد ولی کیست شکلاتی (اندومتریوما) علایمش به صورت مزمن میباشد. البته گاها هر دو کیست هم بدون هیچ علامتی و به صورت یک یافته اتفاقی در سونوگرافی کشف میشوند.

کیست تخمدان در بارداری

بهترین زمان برای جراحی کیست تخمدان، سه ماهه دوم بارداری، بین هفته های چهاردهم تا شانزدهم بارداری است. در این زمان، لانه گزینی جنین به طور مناسب صورت گرفته است و این امکان وجود دارد که کیست تخمدان خود به خود حذف شود. امکان برداشت کیست ها و تومورها تا هفته بیست و هشتم بارداری نیز وجود دارد، اما جراحی پس از هفته بیست و هشتم بارداری احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد. اگر بافت سرطانی تشخیص داده شود، انجام سریع جراحی و برداشت توده سرطانی بدون در نظر گرفتن مدت بارداری ضروری است. کیست ها و توده ها اغلب با روش جراحی با حداقل تهاجم لاپاروسکوپی برداشته می شوند. در موارد نادر که کیست تخمدان بیش از حد بزرگ باشد، شکاف بزرگ تری ایجاد می شود و درمان کیست تخمدان طریق سیستکتومی صورت می گیرد.

کیست تخمدان در طب سنتی

به گزارش سایت جسارت ابتدای صبح یک قاشق چایخوری پودر اسطوخودوس و یک استکان آب جوش را مخلوط و پس از 5 دقیقه دم کشیدن با عسل ناب مخلوط و میل کنید؛ روغن این گیاه می‌تواند از تشکیل کلونی‌ ژن‌های جهش‌یافته که عامل بروز سرطان هستند، جلوگیری کرده و در نتیجه خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را نیز کاهش دهد. ابتدای شب یک استکان آب جوش و یک قاشق چایخوری پودر گیاه افتیمون را مخلوط و پس از 5 دقیقه دم کشیدن با عسل ناب میل کنید؛ افتیمون با طبیعت گرم و خشک و قابض، رفع سودای محترقه و بلغم ممزوج می‌کند که غلبه این نوع سودا و بلغم به‌تأکید و قول اطباء بزرگ طب ایران از جمله علل اصلی بروز کیست‌ها و تورم سرطانی است؛ این گیاه با ایجاد خاصیت قلیایی محیط اطراف کیست و تومور موجب تضعیف و نابودی کیست‌ها و تومورهایی که ماهیت سوداوی و بلغمی دارند می‌کند. بعد از هر وعده غذایی یا همراه با وعده‌های غذایی یک قاشق چایخوری سیاه‌دانه میل شود؛ سیاه‌دانه از معروف‌ترین گیاهانی است که با خاصیت آنتی‌اکسیدانی قوی، نقش بسزایی در زمینه جلوگیری از فعالیت سلولهای سرطانی دارد و طبق تحقیقات دقیق و موشکافانه اساتید طب سنتی اغلب کیست‌ها و تومور‌های سرطانی تا حدود بسیاری به‌طور بنیادین از بین می‌روند.

کیست تخمدان در دوران شیردهی

یادآوری این نکته کاملا ضروی است که کیست تخمدان الزاما یک بیماری نیست. این هم از این روست که به طور کلی یکی از ویژگی های طبیعی تخمدان ساختن کیست است. تخمدان ها در هر ماه یک فولیکول غالب که شباهت هایی هم با کیست دارد و به اشتباه کیست نامیده می شود ایجاد می کنند که در نهایت تخمک درون آن آزاد می شود اما در مواردی که اندازه این کیست ها به ۳ تا ۴ سانتی متر می رسد از حالت طبیعی خارج شده و به کیست تخمدان تبدیل می شوند. بنابراین تا زمانی که اندازه این کیست از این میزان کمتر باشد ایجاد آن در تخمدان یک اتفاق کاملا طبیعی است و خودبه خود هم درمان می شود.

بیشتر بخوانید : درد عادت ماهانهقاعدگی